Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

Je innerlijke kracht

Je motivatie vinden voor iets wat je niet leuk vindt of om een bepaalde gewoonte te veranderen...is zeer moeilijk. Daar moeten we niet over liegen. Maar hoe komt het dat de ene zegt: Hop, niet twijfelen, geen vragen stellen en gewoon doen...terwijl het bij de ander het eerder bij een gedachte blijft? 

YOU are the creator of YOUR own destiny”

Intrinsieke & extrinsieke motivatie?

De quote die hierboven staat, heeft betrekking op de intrinsieke motivatie. ‘De wat voor motivatie…?’ zal je misschien denken. Nou de intrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit jezelf. Je handelt dan niet om een externe beloning te bemachtigen of om een straf te ontkomen, maar je handelt vanwege de intrinsieke waarde van de activiteit op het moment zelf of voor het behalen van een doel in de toekomst. Naast deze intrinsieke motivatie heb je ook de extrinsieke motivatie. De extrinsieke motivatie is juist wel de motivatie waarbij je handelt met uitzicht op het leveren van een prestatie op basis van een beloning die jou wordt voorgehouden. Deze beloning zou van alles kunnen zijn, zowel materieel als immaterieel.

Om iets vol te houden, is het natuurlijk belangrijk om voornamelijk intrinsiek gemotiveerd te zijn. Zoek je innerlijke kracht, motivatie en je zal zien dat je grootse successen zal boeken.

Dit gaat niet altijd vanzelf, maar je kan het wel bevorderen:

SMART doelen stellen

Het eerste wat je jezelf moet afvragen is: waarom is het voor mij belangrijk om te gaan sporten? Dit kan zijn: om te vermageren, sterker te worden, een betere conditie te hebben of…Als je weet waarom je het doet, kunnen we SMART doelen stellen, want dat is het volgende belangrijke punt; je doelen! Dit stel je best op volgens het SMART principe: Specifiek (vermageren), meetbaar (2 kilogram binnen 4 weken), acceptabel (voor lichaam en omgeving), realistisch (2kg is haalbaar binnen de 4 weken) en tijdsgebonden (binnen de 4 weken). Door dit toe te passen kan je jezelf altijd bijsturen om het doel te realiseren.

FOCUS op het positieve

Moest je reeds in de zetel liggen en het regent waardoor je echt geen zin hebt om je nog naar buiten te begeven om te gaan sporten. Denk dan aan het gevoel dat het sporten je geeft of de reden waarom je gestart bent met sporten. Heb je of ken jij iemand die ooit het volgende heeft gezegd:Pff had ik deze training nu maar niet gedaan?

Het benadrukken van de positieve successen van het sporten is het laatste belangrijke item om de juiste motivatie te behouden. Focus niet op de negatieve aspecten (iedereen kan wel eens een slechte dag hebben), maar op de positieve. Dit zal de motivatie verhogen en zorgen dat het sporten volgehouden wordt.

Idem dito voor je eetgewoontes

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor sporten, maar ook voor je eetgewoontes. Als jij het zelf niet wilt veranderen, zal het zeer moeilijk worden om het vol te houden. Kijk eens even in de spiegel en vraag jezelf af wat jij écht wilt bereiken. Wil jij fitter zijn? Wil jij een aantal kilo’s verliezen? Wil jij je beter in je vel voelen? Indien jij 2 keer “ja” hebt geantwoord, weet dan dat je voeding hierbij een zeer belangrijke rol in speelt. Wij moeten eten zien als brandstof en niet als vulsel.

Natuurlijk mag je op vakantie genieten van een ijsje of op een receptie van een glaasje wijn, maar je moet daarna wel de kracht terugvinden om je goede gewoontes terug te starten. Overloop terug je doelen en de reden waarom je gezonder en fitter door het leven wilt.

DRIJFVEER

Maar wat dit gedeelte over voeding nu nog met motivatie te maken heeft? Nou het volgende: in de Van Dale wordt motivatie omschreven als ‘beweegreden, drijfveer’. Ook voor voeding heb je een drijfveer nodig die jou op het goede pad houdt en dus ook hierbij geldt: houd je doel voor ogen, weet waarom je het doet en breng jezelf stap voor stap toe naar het resultaat dat JIJ wilt behalen. Denk aan die intrinsieke motivatie! En het gaat er niet om in welk tempo jij je levensstijl (qua voeding, sporten en/of gedrag) aanpast, het gaat erom dat je je (weer) prettig voelt in je eigen lichaam, dat je trots bent op jezelf, ervan overtuigd bent dat je er mag zijn. Ons motto is: Be fit be YOU!