Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

5 tips voor elke startende Yogi

Je hebt lang getwijfeld, maar eindelijk ben je overtuigd om toch aan Yoga te doen.

Je hebt gehoord en gelezen dat Yoga gezond is, goed is voor je lichaam én geest en dat Yoga een uitstekende manier is om aan je persoonlijkheid te werken.

Alle vooroordelen die zeggen dat je lenig moet zijn voor Yoga en dat Yoga zweverig en alleen voor moderne hippies is, heb je ook aan de kant gezet en je bent er helemaal klaar voor.

Maar waar en hoe moet je nu er aan beginnen?

Deze 5 Yoga tips helpen je op weg zodat je de moed je niet meteen in de schoenen zakt na je allereerste Yogasessie.

5 Yoga tips voor de beginnende Yogi

Yoga tip #1 – Yoga draait niet om ontspanning

Veel mensen die beginnen met Yoga, komen naar Yoga toe om te ontspannen. Als ze tijdens de eerste les merken dat de houdingen en oefeningen ongemakkelijk zijn, zijn ze vaak verbaasd, verward en komen ze niet meer terug, omdat het niet was wat ze er van verwacht hadden. Yoga heeft niet direct te maken met ontspanning. Je zoekt juist eerder de weerstand op in de houdingen. Je vraagt je misschien af waarom iedereen dan roept dat Yoga helpt tegen stress en dat het ontspanning biedt?

Dit komt omdat je zelf sterker wordt. Naarmate je beter kan omgaan met de weerstand die je voelt, reageer je hier fysiek en mentaal anders op, waardoor je meer ontspanning ervaart en minder stress.

Natuurlijk zijn er houdingen tijdens een Yogales waarin je kunt ontspannen. Maar elke Yogales die je doet, zou elementen moeten bevatten waarin je bewust de weerstand op kunt zoeken.

Yoga tip # 2 – Kijk niet naar je buurman of buurvrouw

Vaak is het zo dat je een Yogales binnen stapt met mensen die al wat langer aan Yoga doen. We leven in een samenleving waar veel van ons verwacht wordt, dus je bent eigenlijk getraind om jezelf te vergelijken met anderen. De kans is groot dat je deze neiging ook tijdens de Yogales hebt.

Maar we raden je aan om dit niet te doen. De mensen naast wie je staat, doen misschien al maanden of jaren aan Yoga. Het is volkomen zinloos om jezelf met hen te vergelijken. Als je gefrustreerd raakt doordat jij bepaalde dingen (nog) niet kan en anderen wel, dan schiet de essentie van de les aan je voorbij. Je staat er alleen voor jezelf, dus probeer je aandacht ook bij jezelf te houden.

Yoga tip # 3 – Zet een intentie voor de les

Dit hoef je de allereerste les niet te doen omdat alles nog nieuw voor je is. Maar wanneer je een aantal lessen gevolgd hebt, raden we je aan om aan het begin van elke les een intentie te zetten. Waar wil je tijdens de les aan werken?

Dit zijn mogelijke voorbeelden:

  • Bewustwording van de ademhaling
  • Weerstand opzoeken maar niet over m’n grenzen heen gaan

De intentie die je voor jezelf zet, geeft je houvast en focus tijdens je les.

Yoga tip # 4 – Laat je niet frustreren door de ademhaling

De ademhaling is iets essentieels binnen de Yoga en voelt fantastisch wanneer je het onder de knie hebt. In het begin kan het alleen best wat onwennig zijn. Je hebt immers je hele leven op een andere manier geademd. Het is dus niet vreemd dat dit in het begin niet goed lukt.

Yoga tip # 5 – Wees ‘open-minded’ en geniet

Yoga heeft ontzettend veel moois te bieden. Het kan je leven ontzettend veranderen op een hele positieve manier.

Het belangrijkste om dit voor de volle honderd procent te ervaren is om open-minded te zijn en te genieten van het mooie Yoga-avontuur dat je aan het maken bent.

Kortom, heb geen vooroordelen, maar probeer alles uit en kijk wat het met je doet. Alleen zo kun je Yoga echt ervaren.

Wil je een Yoga les volgen? Schrijf je hier dan in.