Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

HIIT it

WAT IS HIIT?

HIIT staat voor High Intensity Interval training. Het betekent dat je korte periodes van intensieve activiteit gaat afwisselen met korte periodes van rust of actieve rust. Een HIIT sessie duurt helemaal niet lang, zo’n 15 à 30 minuten, omdat het zo intensief is. Je begint meestal met een korte warm-up om je spieren warm te maken en blessures te voorkomen, en gaat daarna starten met intervallen. Om te beginnen kan je bijvoorbeeld 60 seconden rustig bewegen, bijvoorbeeld wandelen of joggen, gevolgd door 30 seconden intensief bewegen, bijvoorbeeld sprinten. Je kan dit doen op de loopband, fiets, crosstrainer, in de buitenlucht…maar je kan ook HIIT doen met verschillende oefeningen. 

WAAROM HIIT
HIIT is er voor om je prestaties zowel op gebied van cardio als kracht te verbeteren en is zeer effectief voor vetverbranding en een verhoogde stofwisseling tot ver na de workout. Hoe fijn is dat? Ben je klaar met trainen blijf je lekker door verbranden. Win-win.
 
Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat een workout van vier tot zes keer dertig seconden sprinten (met steeds een minuut rust tussendoor), veel effectiever is dan een workout van 30 tot 60 minuten continuïteit training. Uit een testperiode van zes weken bleek dat de groep met de intervalworkout veel meer vet had verbrandt. Met een HIIT-workout verbrand je nu eenmaal meer vet en bouw je veel sneller conditie, spier-uithoudingsvermogen en explosiviteit op.
 
 
VOORDELEN VAN HIIT

  • Duurt niet langer dan een half uur (incl. warming-up en cooling down)
  • Je verbrandt vet op hoog niveau.
  • Beginner of gevorderd: het kan voor elk niveau (de hoogte van ‘de lat hoog leggen’ is relatief en dus heeft ieder een eigen hoogte van de lat).
  • Je kunt het overal uitvoeren.
  • Snel resultaat.
  • Na de workout voel je je een paar tellen verslagen maar daarna onoverwinnelijk!

  
1/72E VAN JE DAG
In ons drukke bestaan hebben weinig mensen nog de tijd of de energie om heel veel tijd uit te trekken voor een workout buiten de deur. ‘Ik heb geen tijd’ is het meest gehoorde excuus tot nu toe. Wetende dat je 24 uren per dag hebt?! Daarom moet je zeker eens een HIIT training proberen. Met HIIT is het maar een klein deel van je dag die je nodig hebt om lekker vet te verbranden voor een heerlijk voldaan gevoel.

   
BURN BURN BURN
Door een HIIT-workout geef je je verbranding een enorme trap op zijn staart. Hierdoor blijft je lichaam langer op hoge toeren draaien dan na een hardloopsessie. Hoe intenser de HIIT, hoe effectiever de afterburn zal zijn.

STARTEN MAAR

Probeer onderstaand circuit 4 à 5 keer uit te voeren. Heb je nog geen conditie, Neem dan iets langer pauze en als je jezelf wilt uitdagen, doe het circuit 8 à 10 keer met zo kort mogelijke rustpauze.

Circuit:
1. 30 sec touwtje springen
2. 30 sec burpees
3. 30 sec box jumps
4. 30 sec push ups
5. 30 sec scissor jumps
6. 30 sec bent leg jackknifes

= 3 minuten

Wil je graag deze vorm van trainen in groepsverband doen, neem dan deel aan de Befit les op maandag of bodypower op dinsdag.