Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

Je lichaam als fitnessapparatuur

Train met je lichaam

Ik heb geen tijd om naar de fitness te gaan of ik heb geen materiaal om te trainen mag geen excuses zijn. Deze oefeningen kan je overal te doen. Het enige wat je nodig hebt, is je eigen lichaamsgewicht. Bodyweight exercises zijn een zeer effectieve manier om spieren te trainen en vet te verbranden. Hierbij alvast 3 voordelen en 3 oefeningen.

Voordeel 1: Vet verbranding

Terwijl je bij geïsoleerde oefeningen op krachtapparatuur slechts 1 spiergroep aanspreekt, spreek je tijdens het doen van oefeningen op je eigen lichaamsgewicht veel meer spiergroepen tegelijkertijd aan. Dit heeft als voordeel dat er veel meer calorieën worden verbrand dan bij ‘normale’ kracht oefeningen. Ook is dit beter voor de bloedcirculatie in het lichaam, waardoor je eerder de vetverbrandingszone bereikt.

Voordeel 2: Kracht

Oefeningen op eigen lichaamsgewicht maken je sterk. Dit komt door de veel efficiëntere manier waarop de spiervezels worden aangesproken. De spiervezels dienen veel harder te werken bij het doen van bijvoorbeeld pull ups dan bij bent over rows. Dit zorgt ervoor dat de spiervezels harder worden geprikkeld.

Voordeel 3: Core & Stability

Tijdens het doen van oefeningen op je eigen lichaamsgewicht, worden de buik en romp spieren constant aangesproken. Hierdoor ontwikkel je een sterke core, waardoor je minder kans hebt op blessures.

Nu je de voordelen kent, moet je niet meer twijfelen en gewoon direct starten met de oefeningen. Als je pas begint met trainen, neem dan voldoende rustpauzes en start met alles 10 keer uit te voeren. Heb je reeds een basis conditie, dan mag je elke oefening 30 tot 45 seconde volhouden en probeer ze vlak na elkaar uit te voeren.

Veel succes en laat in een reactie hieronder weten wat je ervan vindt!