Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

Trainen in zomerse temperaturen

In de winter heb je de vriestemperaturen en vanaf de lente kan je al snel "tropische" temperaturen hebben. Het weer is een belangrijke factor in je trainingsproces waar je zeker rekening mee moet houden. Ons lichaam is op dat vlak toch ook wel veeleisend. Heb je het te koud of te warm, dan kan dat echt wel nefast zijn voor je training en heeft bijgevolg niet het gewenste resultaat. Wees daarom steeds goed voorbereid en houd rekening met onderstaande tips:

Leuk om weten

Bij een training komt er ongeveer 70-75% van de energie vrij als warmte. Je lichaam voorkomt "overhitting" door de bloedvaten te openen/verwijden. Hierdoor kan het warmere bloed naar je huid stromen om af te koelen. Dit wordt zichtbaar door het zweet op je voorhoofd en op plaatsen waar je het niet graag hebt :-)

Is de buitentemperatuur echter te hoog, heb je onvoldoende vocht in je lichaam of kan je om een andere reden je hitte niet kwijt dat stijgt de lichaamstemperatuur. Een aantal tienden van graden is geen probleem. Stijgt de lichaamstemperatuur echter tot hoog in de 38 graden dan is dat voor veel mensen een reden om de inspanning te staken. Het lichaam geeft dan zoveel signalen dat de inspanning moet stoppen dat het vrijwel onmogelijk is deze signalen te negeren. Ook wordt het centrale zenuwstelsel direct beïnvloedt. Wanneer de temperatuur te hoog oploopt, daalt de aansturing van de spiervezels door het zenuwstelsel. Op deze manier remt het zenuwstelsel de hitte productie.

Tips om toch te blijven trainen:

Je hebt in de winter zo hard getraind en wilt jouw resultaat natuurlijk behouden. Kan je het trainen niet laten houd dan rekening met volgende tips:

1) Train zo vroeg of zo laat mogelijk. 's Morgens voor 8.00 en 's avonds na 21.00

2) Drink voldoende, zelfs als je nog geen dorst hebt. Zorg dat je ongeveer 1,5x zoveel vocht bijdrinkt als de hoeveelheid zweet dat je verloren hebt.

3) Pas je trainingsintensiteit aan en houd zeker rekening met je hartslag

4) Let op je kleding, je lichaam moet de warmte goed kunnen blijven afvoeren.

 

Voor persoonlijk advies contacteer ons. We helpen met plezier :-)