Deze website maakt gebruik van Cookies
Wij gebruiken cookies om je surfervaring op onze site te optimaliseren. Bezoek je onze website, dan vragen we je om akkoord te gaan met deze cookies.
Meer informatie Cookies toestaan
MENU
Overzicht

Wanneer is het beste moment om te sporten

Het moment waarop jij het liefste sport heeft alles te maken met de vraag of je ‘s ochtends lastig op gang komt, of juist ’s avonds alleen nog maar kan neerploffen in de zetel. Ondanks dit kent zowel vroeg als laat op de dag sporten z’n eigen voordelen. Wij hebben ze op een rijtje gezet, zodat je daarna zelf kunt kiezen waar jij voor gaat.

Vroege vogel
Kom jij gemakkelijk je bed uit ’s ochtends? Dan heb je geluk! Wanneeer je vaak in de ochtend sport, vergroot je kans namelijk dat je je sportroutine volhoudt. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat je plannen in de middag/avond roet in het eten kunnen gooien, bovendien heb je aan het eind van de dag een stuk minder wilskracht.

In de ochtend sporten staat daarbij gelijk aan makkelijker in slaap vallen ’s avonds. Wanneer je laat op de avond traint, zijn je hartslag en lichaamstemperatuur nog steeds hoog zodra je naar bed gaat. Hierdoor is de kans op minder goed slapen wat groter.

Avondmens
Wanneer je op vaste tijden sport, past je lichaam zich daar op aan. Het is zelfs zo dat wanneer je lichaam heel erg went aan sporten op een bepaald moment, het zich daar op aanpast. Hierdoor presteert het ’t best op dat specifieke moment, doordat het meer zuurstof verbruikt. Je raakt bovendien minder snel vermoeid.

Ook je lichaamstemperatuur is bepalend voor de kwaliteit van je training. Hoe hoger je lichaamstemperatuur, hoe kleiner de kans op blessures en hoe flexibeler je spieren. Verrassing: je lichaamstemperatuur loopt op naarmate de dag vordert. Bovendien ben je scherper aan het eind van de middag en zijn je hartslag en bloeddruk op dat moment lager. Hierdoor presteer je beter en verklein je dus de kan op blessures.

Tot slot produceert je lichaam aan het eind van de dag meer testosteron: het hormoon dat verantwoordelijk is voor je spiermassa. Ook je cortisollevel is ’s middags lager, waardoor je minder snel vet opslaat en sneller spiermassa opbouwt.

Wat is nu het beste?
Beide momenten hebben hun voordelen, maar het belangrijkste voor jou is dat je een moment vindt waarop je het sporten consistent kunt volhouden. Betekent dat ’s ochtends? Dan vooral ’s ochtends blijven trainen. Je sport liever ’s middags? Plan je trainingen dan strak in en probeer zo min mogelijk in de verleiding te komen om je trainingsmoment te laten schieten.

Wanneer sport jij het liefst?! Laat het ons hieronder weten :-)